Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 1
Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 1 dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym wraz z występującymi sprzężeniami
Ulotka SPP [.pdf, 599.17 kB]
Szkoła Przysposabiająca do Pracy ma na celu przede wszystkim:
- kształtowanie właściwych postaw wobec pracy,
- przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy,
- poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą,
- uczenie wykonywania różnych czynności wytwórczych i obsługowych,
- opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy,
- przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy kształci uczniów w zakresie przedmiotów:
Przysposobienie do pracy w systemie 3-letnim
Przysposobienie do pracy wytwórcy pamiątek:
Na zajęciach uczniowie projektują i wykonują przedmioty dekoratorskie i pamiątkarskie m.in.. kartki świąteczne, dekoracje okolicznościowe, stroiki, biżuterię, z wykorzystaniem różnorodnych technik plastyczno-technicznych. Program obejmuje również elementy rękodzieła: szycia ręcznego, maszynowego, szydełkowanie, haftowanie, rzeźbienie.
Umiejętność wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich pozwoli uczniom w przyszłości:
- stworzyć możliwość zarobkowania poprzez sprzedaż wykonanych prac bądź do sklepów, bądź znajomym,
- poczynić oszczędności w budżecie domowym, wykonując kartki okolicznościowe, drobne upominki, elementy dekoracyjne,
- zorganizować czas wolny.
Przysposobienie do pracy biurowej:
Zajęcia te uczą opanowania sposobów organizacji pracy biurowej, czynności praktycznych związanych
z obsługą urządzeń i wykonywaniem: kserowania, laminowania, bindowania dokumentów oraz podstawowej obsługi komputera i oprogramowania informatycznego. Bezpiecznie przygotowują urządzenia do pracy, ustawiają parametry pracy. Naprawiają stare książki, budują wkłady książkowe, przygotowują arkusze papieru poprzez krojenie ich na nożu rolkowym i gilotynie według zadanych parametrów. Wykonują zadania kurierskie np.: przyjmują zlecenia do wykonania dla konkretnych osób, klas, ustalają terminy wykonania przyjętych zadań.
Przysposobienie do pracy w gospodarstwie domowym i gastronomii:
I. Nauka obejmuje zajęcia w pracowni gotowania, w której uczniowie kształcą m. in. umiejętności:
- posługiwania się sprzętem kuchennym: kuchenka gazowa, mikrofala, mikser, krajalnica, toster, frytkownica, zmywarka itp.
- z zakresu obróbki wstępnej: mycie, czyszczenie, rozdrabnianie, miksowanie, krojenie.
- planowania posiłku, sporządzania listy zakupów oraz samodzielnego ich dokonywania.
- estetycznego podawania potraw i nakrywania do stołu.
II. Nauka obejmuje także zajęcia ogrodnicze w przyszkolnym ogródku:
- nauka czynności związanych z pielęgnacją zieleni (podlewanie roślin, przycinanie drzewek, krzewów, pielenia, sadzenia)
- nauka obsługi narzędzi ogrodniczych.
- nauka czynności związanych z porządkowaniem terenu (grabienie, odśnieżanie, segregowanie śmieci).
III. Nauka obejmuje również kształcenie umiejętności porządkowych (mycia małych i dużych powierzchni, dozowania i stosowania środków myjących i czyszczących), a także umiejętności potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu: prasowania, składania, dokonywania drobnych napraw odzieży itp.
Przysposobienie do pracy w ogrodnictwie:
Podczas zajęć ogrodniczych uczniowie uczą się wykonywania podstawowych czynności związanych z uprawą roślin, takich jak: grabienie, podlewanie rabat, klombów i kwietników, wysiewanie nasion sadzenie roślin, oraz odchwaszczanie trawnika oraz upraw warzyw i kwiatów. Doskonalą także takie umiejętności uprawowe roślin uprawianych w domu. Wykonują takie czynności jak podlewanie, czyszczenie liści, przesadzanie roślin, nawożenie. Opiekują się także zwierzętami domowymi, doskonaląc karmienie, oczyszczanie klatki, wymienianie ściółki. Ćwiczenia wykonywane w ramach zajęć ogrodniczych obejmują także prace porządkowe: sprzątanie terenu i usuwanie śmieci, grabienie i pakowanie liści w torby. Na rabatach doskonalą umiejętności uprawowe takie jak: zabezpieczanie bylin przed zimą, ręczne odchwaszczanie upraw roślin, spulchnianie, podlewanie upraw roślin ozdobnych. Doskonalą prawidłowe posługiwanie się drobnym sprzętem: sekatorem, grabiami, motyczką, spryskiwaczem, wężem ogrodniczym, konewką, uczą się bezpiecznej obsługi sprzętów mechanicznych takich jak kosiarka elektryczna, odkurzacz do liści, podkaszarka.
Przysposobienie do pracy w kwiaciarni od roku szkolnego 2021/2022:
Podczas zajęć uczniowie kształcą umiejętności w zakresie przygotowywania prostych bukietów, prac florystycznych.
Przysposobienie do pracy pomocnika fotografa od roku szkolnego 2023/2024:
Na zajęciach uczniowie nabędą podstawowe umiejętności przygotowania miejsca do zdjęć, odpowiedniej kalibracji sprzętu oraz obróbki
W Szkole Przysposabiającej do Pracy odbywają się również następujące zajęcia:
Funkcjonowanie osobiste i społeczne: to zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania, pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również poznanie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno – kulturowego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych i rozwijają niezbędne w dorosłości kompetencje społeczne. Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.
Zajęcia kształtujące kreatywność: służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w dobrej atmosferze i współpracy. Zajęcia ukazują uczniom sposoby kreatywnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia uwrażliwiają uczniów poprzez muzykę i sztukę, a także pozwalają im wyrażać emocję przez prace plastyczne. Zajęcia ukazują uczniom wartościowe filmy, które uczą nas min. poczucia odpowiedzialności, szacunku do innych, tolerancji itp.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się: kształtują zdolności komunikacyjne, które są fundamentem porozumiewania się z innymi, a także z samym sobą. Jeśli sprawniej wyrażamy siebie, sygnalizujemy, pokazujemy, nazywamy swoje potrzeby, myśli, mamy szansę na pełniejszą integrację, zarówno z drugim człowiekiem, jak i grupą. Jest to sprawa szczególnie ważna dla ludzi, których otoczenie może postrzegać jako innych. Zajęcia rozwijające komunikowanie stanowią kompleksowy program kształcenia kompetencji komunikacyjnych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie przy wykorzystaniu bazy dydaktycznej i terapeutycznej, z uwzględnieniem nowatorskich metod pracy. Potrzeby uczniów niepełnosprawnych w zakresie rozwoju zdolności komunikacyjnych są zróżnicowane, dlatego też zakłada się podnoszenie kompetencji komunikacyjnych na różnych poziomach, m.in. poprawę sprawności werbalnej oraz niewerbalnej, samodzielności, nabywanie umiejętności posługiwania się sprzętem lub oprogramowaniem wspomagającym komunikację, naukę nowych form komunikacji, rozwój umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami, wzmacnianie motywacji uczniów do inicjatywy oraz aktywności komunikacyjnej, udział w życiu społecznym, zapobieganie wykluczeniu społecznemu.
Ponadto:
Wychowanie fizyczne i zajęcia sportowe
Zajęcia rewalidacyjne:
Rewalidacja pedagogiczna i logopedyczna
Rewalidacja umiejętności społeczno-emocjonalnych - TUS
Integracja sensoryczna
Gimnastyka korekcyjna
Rewalidacja słuchowa i muzykoterapia
Rewalidacja funkcji poznawczych: Tomatis i Biofeedback
Rewalidacja przez AAC – komunikacja alternatywna i wspierająca