Wczesne wspomaganie rozwoju
Jeżeli troszczysz się o rozwój swojego dziecka, obserwujesz niepokojące sygnały w zachowaniu malucha, coś wzbudza Twój lęk lub niepewność - możesz zgłosić się do nas!
Drodzy Rodzice,
1 września 2022 zainaugurowaliśmy pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju w naszej placówce specjalistycznej.
Wczesne wspomaganie rozwoju to specjalistyczne zajęcia, z których skorzystać mogą potrzebujące go dzieci z naszych oddziałów przedszkolnych do czasu rozpoczęcia nauki w szkole.
Aby dziecko mogło korzystać z wczesnego wspomagania rozwoju w naszym przedszkolu, konieczne jest posiadanie opinii o potrzebie WWR. Takowe uzyskać można w poradni psychologiczno-pedagogicznej (PPP). Gdy rodzic podejrzewa, że jego dziecko nie rozwija się prawidłowo, powinien się zgłosić do rejonowej PPP. Tam – po zebraniu wywiadu z rodzicami i przeprowadzeniu wymaganych badań – zostaje, w razie potrzeby, wydane stosowna opinia.
Koordynatorem zespołu wczesnego wspomagania rozwoju jest Pani psycholog mgr Dominika Buczyńska
W skład zespołu wchodzą: rehabilitant, terapeuci pedagogiczni, pedagodzy specjalni, logopedzi i neurologopedzi, tyflopedagog, terapeuci SI oraz TUS. W miarę potrzeb prowadzone mogą być również zajęcia Tomatisa i Biofeedbacku.
Od października 2022 r. nasza placówka stała się Wiodącym Ośrodkiem Koordynacyno-Rewalidacyjno-Opiekuńczym w ramach rządowego programu "Za życiem".
Koordynatorem programu jest p. Sylwia Bednarek.
Serdecznie zapraszam
Sebastian Zieliński - dyrektor szkoły
Dla kogo
Wczesne wspomaganie rozwoju przeznaczone jest dla najmłodszych dzieci i trwa od momentu wykrycia u nich niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Aby dziecko mogło zostać objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wszystkie zajęcia realizowane z dzieckiem i jego rodziną są bezpłatne.
Na czym polega WWR?
To specjalistyczne zajęcia prowadzone w celu poprawy funkcjonowania dziecka, u którego podejrzewa się zaburzenia w prawidłowym rozwoju. Kompleksową pomocą objęta jest cała rodzina dziecka.
WWR to stwarzanie warunków do tego, aby dziecko z zaburzeniami rozwojowymi mogło pomimo ograniczeń:
- wykorzystać swój potencjał rozwojowy,
- pokonać trudności w poznawaniu świata,
- uczestniczyć w życiu społecznym,
- osiągnąć dojrzałość szkolną i samodzielność.
W ramach wczesnego wspomagania organizowane są zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Są one prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną oraz grupowo, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem (np.: zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, trening umiejętności społecznych, zajęcia muzyczno-ruchowe, zajęcia integracji sensorycznej, terapii ręki).
Kto prowadzi terapię WWR?
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju w ZSS2 tworzą najlepsi terapeuci specjalizujący się w pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną, w tym autyzmem.
Oferowane formy wsparcia
Na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka zespół WWR ustala konkretne działania terapeutyczne oraz opracowuje i realizuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania.